Gouden Cirkel Concept

Gouden cirkel Concept van Simon Sinek

Dit is een model waarmee bedrijven anders leren denken, communiceren en handelen. Vele organisaties denken vanuit hun product of service. De Golden Circle is hier een tegenhanger van. Volgens dit model dien je te denken vanuit de ‘Why’. Hiermee maak je het verschil. Je gaat uit van het doel van de organisatie. Zo trek je loyale klanten aan en ben je succesvoller dan je concurrenten volgens Sinek.

Kenmerken van de Golden Circle zijn:

  • Je dient te denken vanuit de bestaansreden van de organisatie
  • Je communicatie en handelingswijze moeten voortkomen uit jouw missie
  • Inspirerende merken en leiders gebruiken het

Wat is de Golden Circle?

De Golden Circle stelt je in staat om succesvoller te worden. Volgens dit model beweeg je vanuit de missie van de organisatie. Ook wel de ‘why’ genoemd. De meeste organisaties denken vanuit hun assortiment (‘what’). Volgens Simon Sinek is dit niet de juiste manier.

Door de Golden Circle te gebruiken werk je vanuit de drijfveren van de organisatie. Zo maak je het verschil. Ook ten opzichte van de concurrenten. Tevens maak je het product relevanter voor je afnemer. De Golden Circle resulteert namelijk in een andere denkwijze, handelingswijze, marketing en communicatie naar je doelgroep. Het model bestaat uit drie principes:

  1. Why – waar streef je naar (missie)?
  2. How – Hoe doe je het en waarom is dit beter dan de concurrentie?
  3. What – Welke producten of diensten zorgen voor het behalen van de missie (assortiment)?

Trouwe klanten komen bij jou, omdat ze geloven waar je voor staat (dit is ‘why’). En niet alleen omdat jij het product verkoopt (dit is ‘what’). Dit hoort uiteraard wel in het totaalplaatje, maar dat is niet de basis.

In zijn wereldberoemde filmpje zegt de heer Sinek dan ook het volgende (letterlijke quote):

  • “People don’t buy what you do, people buy why you do it” – Simon Sinek

 Wat doen succesvolle organisaties?

Simon Sinek heeft onderzocht waarom invloedrijke bedrijven succesvoller zijn. Zij denken namelijk vanuit de ‘why’ gedachten. Deze bedrijven handelen niet vanuit hun assortiment. Zij hebben namelijk een doel. Voor dit doel hebben zij een product en onderscheidende factoren. Dit voeren zij door in hun propositie, positionering, marketingplan en ondernemingsplan. Alle beslissingen die zij nemen komen dus voort uit hun bestaansrecht.

De volgorde van de ‘Gouden Cirkel’ bij succesvolle bedrijven:

  1. Ze geven aan waarom het bedrijf bestaat en wat hun drijfveren zijn – de ‘why’
  2. Ze vertellen wat hun onderscheidend maakt – de ‘how’
  3. Ze geven aan hoe ze de missie gaan volbrengen (met welke producten of diensten) – de ‘what’

Door vanuit deze gedachte te denken, kan je al sneller onderscheidend zijn in een competitieve markt.

Voorbeeld van Golden Circle

In Nederland heb je verschillende aanbieders van waterflesjes en bidons. Eén bedrijf springt hier bovenuit. Niet per se omdat zij de goedkoopste zijn, maar omdat klanten hun missie ondersteunen. Dit is namelijk ‘Dopper’. De missie van Dopper is om plastic vervuiling te stoppen en mensen bewegen om uit de kraan te drinken. De organisatie gebruikt onderscheidende factoren om dit te realiseren:

  • Het bedrijf gebruikt milieuvriendelijke materialen
  • Ze kunnen diverse modellen maken
  • Bedrukken van de flesjes

De uiteindelijke uitkomst hiervan is een milieuvriendelijke waterfles. Kortom, zij gebruiken de Golden Circle als volgt:

  • Why: Plastic vervuiling stoppen en meer uit de kraan drinken
  • How: milieuvriendelijke materialen, meerdere modellen en bedrukking
  • What: milieuvriendelijke en herbruikbare waterflesjes

Zij voeren hun ‘missie’ door in heel de bedrijfsstrategie. Beslissingen die zij maken hangen samen met de bestaansreden van het bedrijf. Dit is bijvoorbeeld ook goed te zien in hun marketingacties en communicatiemiddelen (bijvoorbeeld op hun website). Hiermee onderscheidt het bedrijf zich direct van andere honderden aanbieders van flesjes.

 

Bedrijven die dit model niet gebruiken

Vraag je aan een ondernemer waarom iemand zijn product koopt? Dan krijg je 8 van de 10 keer te horen: omdat het product en de prijs zo geweldig is. Deze bedrijven weten vaak niet ‘waar ze voor staan’. Mocht je namelijk vragen waarom ze bestaan, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk te horen:

  • Wij bestaan om winst te maken

Dit is uiteraard niet het gewenste antwoord. Een bedrijf bestaat omdat het iets toe wilt voegen aan de samenleving. Het wilt iets verbeteren aan de wereld. Op het moment dat niet duidelijk is waar je voor staat, wordt het lastig om succesvol en onderscheidend te blijven in de toekomst. Je wilt namelijk afnemers inspireren om jouw identiteit omarmen. Volgens Sinek kopen klanten bij je om ‘waarom je iets doet’.

De eerste stap is dus om een missie te maken.

Zo ziet de Golden Circle eruit voor ‘reguliere’ bedrijven

  1. Ze geven aan wat voor producten ze verkopen (what)
  2. Ze vertellen wat hun onderscheidend maakt (how)

Het derde punt weten bedrijf vaak niet:

  1. Aangeven waarom de organisatie bestaat (why)

Het blijft vaak bij de eerste twee punten. Volgens de Golden Circle moet je ze alle drie toepassen. Je begint met ‘waarom’ en vervolgens kan je de ‘hoe’ en ‘wat’ formuleren.